suria.karim.1@facebook.com

CINCALOK CINTA PEKASAM

Thursday 4 July 2013

UMMI YANG TIDAK SABAR

^ASSALAMUALAIKUM^
 
Pagi-pagi memang xde mood dah.
Kadang-kadang datang keje hanya untuk berada di opis jer tapi "hati kat tempat lain".
 
Macam-macam pikir, tambah-tambah bila dah ado anak ni.
Ingatkan dulu saya nie jenis yang x ramai anak.
Sebab orang kata, if kita kurus cekeding sangat memang susah nak mengandung.
Ntah apa punya fakta ntah... sengal jek.
 
Tapi tup-tup rezki, bulan kedua perkahwinan saya pun disahkan mengandung.
Bulan 19 NOV 2010 lahirlah NUR IMAN AMANI bte ANUAR.
Xsangka pulak dapat baby girl.
Sudah tentu masa tu kita nak jadi "ummi dan ayah" yang terbaik.
Macam-macam plan untuk masa depan anak.
 
Tapi tulah, kadang-kadang kita tersasar jua.
Lagipun sekarang AMANI dah jadi kakak.
Kakak yang sangat garang.
Ikut perangai ummi dia kot.
Peel anak-anak nie memang x sama.
Berbeza-beza, si kakak begini dan si adik begitu.
Sangat berbeza tapi nampak yang mereka saling memerlukan antara satu sama lain.
 
Bercerita tentang si kakak:-
Beza amani dengan jibriel adalah 1tahun 2bulan.
Umur amani 1tahun 2bulan dia dah ada adik.
Masa jibriel dalam pantang, memang terok kene ngan amani.
Bayangkan dia gigit pipi dekat dengan telinga jibriel sampai berdarah kebiruan hingga jibriel menangis tanpa keluar suara.
Masa tu memang saya terperanjat giler... macam halilintar jer.
 
Kalau diingat memang banyak lagi yang dia buat jibriel.
Sehingga sekarang ini, walaupun dia bersikap baik, tapi secolet dua mesti jibriel kene ngan amani.
Dalam pada amani kata "sayang jibil"... tup tup sedas... hah amik kau!!!.
Yang si jibriel pulak banyak mengalah.
Seolah jibriel tahu yang amani sangat berkuasa untuk membuli jibriel.
Saya sebagai ummi adakala memang boleh tahan tapi bila time melampau sangat.
Puk... sedas dua tangan saya naik kene kat tangan amani hingga dia menangis.
Sedih tau... macamnana untuk kita jadi ummi yang baik if benda kecil pun kita xleh nak control?
 
Kisah semalam yang menyentuh hati saya:-
Amani tolak jibriel hingga tersembam.
Terus saya bangun lepuk tangan amani.
Sambil marah kat dia kenapa buat adik.
Sungguh bila saya marah saya xakan pujuk amani hingga dia diam.
Tau apa dia selalu buat bila saya diam dan x pandang muka amani.
Dia akan terus memanggil saya... "UMMMM MMI... UMMM MMI" dengan idgham sekali sambil senyum dan lentokkan kepala untuk berbaik ngan ummi dia.
Saya still buat "do no".
Coz pada saya itu cara untuk ajar dia.
Tapi adakah itu cara terbaik pada saya?
Adil ker untuk amani?
Saya x pasti?
 
Kemudian saya naik atas rumah untuk iron baju.
Bila sudah iron saya masih dengar dia buat jibriel kat bawah.
Then dia naik atas saya terus tunjukkan bulu ayam(alah bulu ayam yang ada rotan tu).
Terus dia kata... "Ummi kakak takot".
Saya pun simpanlah. Sambil tu gelak kenapa dia takot.
 Paling terharu bila dia panggil saya...
"Umm mmi", nak amin(nak salam tangan saya sambil cium)
Saya pun hulur kemudia berpaling.
Tahu x dia cakap ape kat saya.
"sayang ummi"
Saya toleh, dan kata... ulang lagi ummi x dengar.
dia ulang... "sayang ummi".
Terus saya peluk dia.
Sungguh hati saya terusik.
Saya tahu amani perlukan perhatian penuh dari saya.
Dan saya sentiasa cuba untuk berikan yang terbaik untuk amani.
 
 Pesanan dari ummi untuk kakak bila kakak sudah besar dan baca entry ini:-
 
Apapun yang berlaku, kakak adalah anak sulung ummi pengikat kasih sayang.
Ummi tetap sayang kakak macam jibriel.
Kakak anak ummi yang terbaik sama ngan adik.
Kakak lain, jiwa sangat kental, tegas, berani dan bijak mengambil hati ummi.
 Ingat lagi ummi bila ummi marah kakak, ummi xkan bercakap ngan kakak.
Pastu kakak kata..."garang lah ummi ni".
Sunnguh terus ummi peluk kakak sebab kakak banyak memerhati.
Cerdas orangnya.
Kakak mudah pahami ummi.
Kakak comel, hidung mancung, muka bulat macam paklong, rambut keringting ooo dan perang.
Kakak putih, gigi pun cantik putih macam gigi beruang.
Tinggi, rajin dan sangat sensitive.
Kakak adalah kawan dan teman ummi untuk bercerita.
Dan yang pasti ummi tetap nak jadi yang terbaik. Dan kakak tetap jadi anak dan kakak yang baik pada kami.
 
Gambar kat bawah ni, ummi nak amik hati kakak dan bawak g kedai beli gula-gula.
Memek muka kakak masa bercerita ngan ummi tanya cik man datang naik apa?
Ummi kata jalan kaki sebab ujan sayang.
 
 

 

 
Love u sayang...
Anak dara ummi yang cantik.
 
 
P/S : Ummi sentiasa berharap akan jadi ummi yang penyabar dan penuh rasa kasih sayang dalam memelihara anugerah dan amanah allah... amani dan jibriel... hanya 2 anak ummi.
 


2 comments:

Unknown said...

dh besar anak daro ni...

OKje said...

Eh...OKje pun garang tau AJ lebih lebih lagi bila tang anak tak mo dengar cakap kita...memang bak halilintar suara tu keluar hehe