suria.karim.1@facebook.com

CINCALOK CINTA PEKASAM

Friday, 31 July 2015

KALI PERTAMA BELI BARANG BASAH DI PASAU BESAU

^ASSALAMUALAIKUM^

Hari jumaat, kali pertama dalam hidup aku, aku g pasau beli barang basah untuk memasak sendiri.

Tajuk xleh blah, kalu aku cita, mesti korg akan cakap... ish ape terok nau dak suria nie sampai gitu...
Ish xkan x masak kot, abis anak... laki dia makan ape ek... melampau nau plak kan.

Hah gitu ler soklan joyah propa... hahaha.

Memang sejak aku kawin, boleh kira ngn jari bape kali aku masak.
Aku sebenarnya sedih gak apa yg melanda diri aku nie.
Tapi aku nk wat cm ner, selain malas, selain tak tau, ada sebab lain sebenarnya.. huhuhu.
Alasan semata.

Dulu aku selalu bercita-cita, kalu ada rumah sendiri nanti aku nk jd masterchef utk laki n anak2.
So diam x diam dah hampir 6 tahun aku jd istri, sehingga tuhan makbulkan doa utk kitorg ada umah sendri, alhamdulillah.
Jadi bila dah makbul, aku terpaksa ingat cita2 aku tue, semangat pon membara nk jd masterchef utk diorg.
Aku mula berplanning dan berangan.
Dari senin-jumaat aku tido umah mak mertua sebab amani stil sekolah sana.
Jumaat malam-ahad malam kitorg baru dapat balik umah sendiri.

Jadi aku rancang tiap jumaat pasni aku kene usaha g pasau cari ayam ikan daging udang sotong segala bapak sayur bagai utk aku masak sabtu dan ahad.

Maka jd lah ia... lalalalalalalalala.

Pasau besau sena.






 Total sume RM28.40.00
Boleh tahan jugak ek...
Maklum ler pestime kannnn!


Betol kata org, kita automatik akan jd rajin masak bila kita ada dapur sendiri.
Tu aku akui dan sokong 100%...
Beza aku dok umah mak aku dan umah mak mentua... hahaha aku selalu ada penyakit malas dan suke mengelat.
Tambah umah mak aku, selalu aku cakap, angah masak x sedap lah mak, kang membazir jer diorg sume xnak makan, x ker gogi jer... ha itu alasan aku...

Bila umah mak mertua plak, aku selalu masak yg goreng2 atau kering jek... nak berkuah mmg susah sebab aku takot x sedap... kejap2 ikan goreng, kejap2 ayam masak kicap, naik penin mak mertua aku, ape dah xde menu lain ker... hahaha... asal ado yola.

Dulu bila dok kuarters kan, laki aku bukan makan pon aku masak, dia siap sound, xpela, xyah susah2... nti kita makan lua jer... tertelan telan air lio aku dol... sabau jer ler.
Tapi mmg serius beb, laki aku nie mmg jenis suka makan luau, yela dah kata aku masak x sedap kan kan kan.
Aku pernah gak cakap kt laki aku, abg dr kita membazir makan lua baik saya masak, tp x jalan gak...
Pernah banyak kali, aku masak, aku yg makan sorang... udah nye aku peydap, terus aku gantung piuk.
Ahhh beli lauk dah siap jer la, buat penin jer... huhuhuhu... itulah selama hampir 6 tahun...

Tapi sejak ada dapur sendiri nie, aku jd lain macam weh...
Laki aku pon macam pening jer tengok peel aku, ntah ye ye jer aku nie kan... huhuhuhu.
#KIPIDAP #DONGIBAB.


Wednesday, 29 July 2015

BELI SENDIRI RAILING ALUMINIUM LANGSIR

^ASSALAMMUALAIKUM^

Umah aku cuma ada nite curtain jer.
Aku decide xnk guna day curtain.
Sebab nk jimat katanya.
Tapi bila da siap tp x der day curtain aku rasa macam komeng jer.
Macam kosong jer sebab org luar boleh nampak org dalam bila tengah bergolek2...
Jadi ngko suke x suke mmg kene usha beb beli atau tempah...
Makanya kene ler ke nagoya lagi sekali adoi ai.

Aku plan nak pasang tinted tp dah jiran aku pasang so aku pon jd malas...
Nanti org x nampak langsir cantik yg baru... sbb kalu tinted mmg x nampak ape dr luar.
So gogi gogi.

Tempah langsir lagi 1 hal, nie nk pasang railing pon 1 hal.
Aku dah pasang rod kayu tue, so yg day punya xkan nk pasang kayu plak kan.
Ish banyak nk pakai duit, aku pon serbey ler yang railing aluminium tu.
Serv tenet kalu upah org harga mahal tau.
Kalu x silap diorg amik RM5.00-RM8.00 sekaki...

Jadi nak jimat aku pon g ler kedai hardware...
Xpernah umo hidup aku masuk kedai hardware beb.

Mula2 masuk aku jumpa ler kaunter depan, aku tanya ada minah sorg nie.
Mak ai kemain berlagak doh aku tanya dia.

Puan Sri : Dik, nak tanya railing aluminium utk langsir sekaki berapa?
Minah senget : Sekaki seringgit... nak bape kaki?
Puan Sri : Muke terkejut aku(macam murah)...Seringgit tue cam ner termasuk aksesori ker?
Minah senget : (muka belagak) Yer kira lain harga.
Puan Sri : Tu dia siap pasang eksesori ker... sy balik nti terus dril kat dinding yer?
Minah senget : Yang tu kene pasang sendiri kak.
Ko giler ker aku mana geti pasang, aku dah pening dah nie...
Pastu aku tanya ada tak contoh, saya nk tengok...
Ko tau dia suh aku g belakang kedai yg besau giler tu.
Aku pon g ler tetiba aku tengok berhabuk bagai sebab ada org tengan potong kayu ler... tengah angkat simen ler... dengan lori bagai... mcm takot plak.

Aku patah ler balik tanya dia, dik belakang nie ker...
Dengan selambernya dia kata, yela kat belakang la.
Aku dengan hati yg geram aku konon2 berani ler, aku tanya pakcik tu...
Pakcik sy nk tengok contoh railing aluminim tuk langsir yg mana...?
Alhamdulillah dia tunjuk.

Pastu aku g balik kat dia kata nk beli...
Kirakan siap dengan aksesori dia, wah dia pon kata ish sy ada keje nie... uncle mai tolong sat dia nk beli. Ntah dia panggil bapak tokey kot.

Aku pon g ler kat auncle tue dan dia yg banyak tolong aku...
Kira punya kira murah der...
SINGLE RM31.80.00

Kompom aku beli:-
8 kaki (sliding bawah)
6 kaki 2 set(tingkap M/ROOM + bilik mji)
4 kaki.9sliding M/ROOM

Yang best uncle tue ofer nak tolong pasangkan...
Beza giler ngn minah tadi... ader dia suh aku balik pasang sendiri...  sengal binti selenga...
Dah tue bg harga tadi lebih 0.10sen plak tu...
Padahal rege sekaki 0.90 sen jerk...
Gase nak empok ngn simen ajer aku muke dia.
Apaaaa raaaa lu nie.






Misi seterusnya yolah den nak cari day curtain.
Duit duit duit!!!


Tuesday, 28 July 2015

RAYA 2015 DI MELAKA

^ASSALAMUALAIKUM^

Rabu kol 2.30ptg kitorg dh gerak balik.
So kitorg sampai sana kol 2 pagi... ko kira bape jam perjalananan aku anak beranak bila balik melaka.
Berbuka kat meru ipoh, makan mcd je ko... itu pon kemain ramai beratur...
Dan sekarang, alhamdulillah, selamat sampai ke perlis.
Jalan pon x jammed.
Puas dan bersyukur sangat tahun nie dapat beraya dengan family aku kat melaka.
Ramai yang balik, kuarga pakcik, pak nuar, mak enon...
Sedara mak ayah aku pon ramai giler yang datang...
Duit raya anak2 pon aku dah bagi laki aku utk masuk ASW...
Alhamdulillah... banyak gak la...

Tuhan sajer yang tahu hati aku cm ner bila kata balik raya melaka.
Walupon aku x berjalan raya sangat tp dipagi raya dapat bersama ngn kuarga sendiri memang lain.
Hanya org yang duduk di perantauan jer yg tahu perasaan tu cm ner..? Uwaaaaaaaa!!!

Di pagi raya rutin aku dari dolu sampai beranak pinak nie...
Aku akan siapkan segala bagai makanan utk kita jamu lepas solat raya...
Kali nie mak aku masak rendang daging, ayam, lodeh, dan sambal tumis.
Sedappppppppppppppppppppp giler tue!!!.

Xyah banyak cakap jom kita layan gambau lagi baik der.

Petang mantai tue atok gunting rambut kakak ngn adik bagi smart cikit.

Dah nama pon jibriel...
Kejap2 nangis, merengek...
Makwa kata jibriel nie terlebih manja...
Asik kene sakat jer ngn pak sedara dia...
Termasuk la makwa dia...
Yang tak sakat atok jer... tue sebab dia kata atok atomen...
Orang lain sume raksasa... hahahah.

Alololololololo... anak siam nie...
Comei plak dia yer



Sandal untuk mak.

 Sandal untuk ayah.

 T untuk along adik nas.

Sandal untuk kakak adik.
Simple jek.

Baju untuk kakak.
Aku beli baju diorg setahun sekali jer beb.
Pastu raya tahun depan baru dapat baru... jimat ngko.

Untuk mji.

Reward utk aku setahun sekali jek...
Itu pon sandal biasa.


 Seronok anak aku main bunga api dengan nekna diorg...
 


 Kuarga adik aku nas ain.



Kuarga kitorg 4 beranak.
Oren ko tp tahun nie laki aku pakai recycle punyer.
Aku x berkenan tp dah dia beli aku on jek.



 Nie sume anak buah cucu cicit mak aku.








Selamat dah sume...
Segala salah silap tue harap maaf yer.

Monday, 27 July 2015

Friday, 10 July 2015

PALSTER CEILING KAT PERLIS

^ASSALAMMUALAIKUM^

Dah ada rumah nie macam2 kita nak buat.
Kalu org pempuan nie, dia bukan kira ada duit ker tak?
Yang penting puaskan napsu serakah tu... huhuhu.

Okey hari nie aku nak share bab plaster ceiling...
Kalu umah 2 tingkat, memang yang ader plaster ceiling nie kat tingkat atas jer weh...
Kalu bawah tu dia lapisan simen... 
So lampu kipas harap pada point yang pemaju bagi jer...
Boleh jer kalu xnak cantik, ape susah, ko guna jer le lampu panjang si kalimantang tu.
Kata nak jimat lagi kedekut... kan kan kan.

Okey plaster ceiling memang keutamaan aku.
Aku siapkan bajet, kemudian cari sendiri org buat plaster ceiling nie...
Dan akhirnya ku jumpa En Sham... orang Behor Temak...
Aku panggil dia datang umah untuk ukur...
Hall, dining, dapur dan bilik bawah...
So ada 4 tempat.
Yang berlainan patern.

ADA FLAT, FLAT WITN CORNICE, L-BOX WITH LITE.

Jadi sebelum buat ape2, kaji ler dulu mana 1 ko nak.
Aku nie org pempuan weh, memang x reti bab bab koje org jantan nie.
Dah nama org jantan tumbuh bunga, so aku tumbuh ler siput gondang...
Makanya aku ler yg cari...
Aku main sebat jer...

Tapi peringatan utk korang...
Serbey betol2 ok...
Cari yg profesional...
Macam aku cari org melayu kampung mmg cincai ler...
Xpela, nak buat guane deh...

Yang aku x sonok ko tau sebab ape..?
Tang lampu ngn eyeball tu...
Aku nk dia ikut sudut tepi...
Tapi dibaginyer pelbagai alasan...
Dah ko tengok...
Lampu dlite tu x centre weh...
Cer tengok.

 Dari pintu masuk kayu.

 Dari dapur.

 Ramai yg suke lampu nie.
Dah macam straw dah...
Yang dlite tu, ape pasal ler senget jer... adoi ai.

Boleh tukau kaler biru.
Amani ngn jibriel kemain suke lagi main...
dia tekan punya tekan sampai hang...
udahnyer aku marah terus x brani nk main dah...
Baru tau ummi awak nie singa kan.

Okey kat atas aku x buat sebab no ongkos nya.
Ya kalu ada ongkos 10 tahun lagi ibuk rancang mau bikin.

Kesimpulannya, aku x sugest dan rekomended ler tukang nie...
So pandai ler korg cari tukang lain yer.