suria.karim.1@facebook.com

CINCALOK CINTA PEKASAM

Friday 31 July 2015

KALI PERTAMA BELI BARANG BASAH DI PASAU BESAU

^ASSALAMUALAIKUM^

Hari jumaat, kali pertama dalam hidup aku, aku g pasau beli barang basah untuk memasak sendiri.

Tajuk xleh blah, kalu aku cita, mesti korg akan cakap... ish ape terok nau dak suria nie sampai gitu...
Ish xkan x masak kot, abis anak... laki dia makan ape ek... melampau nau plak kan.

Hah gitu ler soklan joyah propa... hahaha.

Memang sejak aku kawin, boleh kira ngn jari bape kali aku masak.
Aku sebenarnya sedih gak apa yg melanda diri aku nie.
Tapi aku nk wat cm ner, selain malas, selain tak tau, ada sebab lain sebenarnya.. huhuhu.
Alasan semata.

Dulu aku selalu bercita-cita, kalu ada rumah sendiri nanti aku nk jd masterchef utk laki n anak2.
So diam x diam dah hampir 6 tahun aku jd istri, sehingga tuhan makbulkan doa utk kitorg ada umah sendri, alhamdulillah.
Jadi bila dah makbul, aku terpaksa ingat cita2 aku tue, semangat pon membara nk jd masterchef utk diorg.
Aku mula berplanning dan berangan.
Dari senin-jumaat aku tido umah mak mertua sebab amani stil sekolah sana.
Jumaat malam-ahad malam kitorg baru dapat balik umah sendiri.

Jadi aku rancang tiap jumaat pasni aku kene usaha g pasau cari ayam ikan daging udang sotong segala bapak sayur bagai utk aku masak sabtu dan ahad.

Maka jd lah ia... lalalalalalalalala.

Pasau besau sena.






 Total sume RM28.40.00
Boleh tahan jugak ek...
Maklum ler pestime kannnn!


Betol kata org, kita automatik akan jd rajin masak bila kita ada dapur sendiri.
Tu aku akui dan sokong 100%...
Beza aku dok umah mak aku dan umah mak mentua... hahaha aku selalu ada penyakit malas dan suke mengelat.
Tambah umah mak aku, selalu aku cakap, angah masak x sedap lah mak, kang membazir jer diorg sume xnak makan, x ker gogi jer... ha itu alasan aku...

Bila umah mak mertua plak, aku selalu masak yg goreng2 atau kering jek... nak berkuah mmg susah sebab aku takot x sedap... kejap2 ikan goreng, kejap2 ayam masak kicap, naik penin mak mertua aku, ape dah xde menu lain ker... hahaha... asal ado yola.

Dulu bila dok kuarters kan, laki aku bukan makan pon aku masak, dia siap sound, xpela, xyah susah2... nti kita makan lua jer... tertelan telan air lio aku dol... sabau jer ler.
Tapi mmg serius beb, laki aku nie mmg jenis suka makan luau, yela dah kata aku masak x sedap kan kan kan.
Aku pernah gak cakap kt laki aku, abg dr kita membazir makan lua baik saya masak, tp x jalan gak...
Pernah banyak kali, aku masak, aku yg makan sorang... udah nye aku peydap, terus aku gantung piuk.
Ahhh beli lauk dah siap jer la, buat penin jer... huhuhuhu... itulah selama hampir 6 tahun...

Tapi sejak ada dapur sendiri nie, aku jd lain macam weh...
Laki aku pon macam pening jer tengok peel aku, ntah ye ye jer aku nie kan... huhuhuhu.
#KIPIDAP #DONGIBAB.


No comments: